Kajsa: Bamse

Jag var i desperat behov av ett bloggämne, eftersom det just nu, återigen, känns som att Carro är den livsuppehållande kraften i den här bloggen. Jag frågade min vän Ämm, som direkt börjar prata om Bamse. Ämms systerdotter är nämligen frälst av denna barndomshjälte. Vi pratade om Bamse för ett par dagar sen, Ämm och jag. Det var sent, och filosofierna och frågorna svävade fritt.

1. Vad i HELVETE gör Skalman där? Alla andra djur på kullarna är normala, svenska skogsdjur. Björn, kanin, varg, ekorre, räv och sorkar. Alla dessa har jag ingenting emot. Men en sköldpadda?! Varför? Var hittar man sköldpaddor i den svenska faunan?

2. Varför är alla djur lika stora? De enda jag vet som har "annorlunda" storlek är vargen och alla sorkar. Och husmusen då, okej. Men alla andra är pretty much i samma storlek. Sen NÄR är en varg större än en björn? Och sen NÄR är en kanin större än en katt?

3. Hur kommer det sig att det är samma gubbe som gör alla röster till filmerna? Olof Thunberg heter han, och gjorde tydligen även rösten till Shere Khan i Djungelboken. I vilket fall är han jobbig, och att han t.o.m. gör tjejröster är skrämmande. Barn förstår att trots att farmor och bamse må dela ett antal gener, så kan de inte ha samma röst.
Kanske är Olof där för att göra det hela lite hemtrevligt, som om farfar sitter och läser högt i en bok, och gör röster. Kanske är det så. Ändå skräms jag. Det är inte farfar, det är Sheri Khan.

4. Bamse är kommunist. Det behövs ingen vidare förklaring på denna punkt. Alla ska med.

Ämms slutsats: Bamse är ond
Kajsas slutsats: Min barndomshjälte bör omvärderas


Anledningen till att detta blev ett inlägg i punktform var att det är lättare att samla sig. Hela min kropp spritter av glädje just nu, men jag kan inte samla mig! Jag är för lycklig.

Kommentarer
Postat av: ämm

Jag tog upp fråga nummer 1 med min syster här om dagen, vad skalman gör i skogen, den enda anledningen hon kunde komma på var

-Skalman är en skogs sköldpadda!

Enda anledningen jag kan komma på är, Dom som gjorde bamse är helt enkelt pedofiler och försöker förstöra alla små barns hjärnor!

2008-07-13 @ 02:30:59
URL: http://sleazymetal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0