Kajsa: Skräck

Jag tänkte ge lite skräckfilmstips såhär i Halloween-tider.

Jag har sett rätt mycket skräckfilm de senaste veckorna, iallafall för att vara jag. Det jag har kommit fram till är att spanjorer gör de bästa skräckfilmerna. Det känns liksom mer äkta. När man inte känner igen alla skådespelare, och allt inte händer i en liten förort nånstans i USA. Ofta är det också mer psykologisk skräck än bara äckel-päckel och fula gubbar med stora knivar.

Shutter - handlar om ett par som gifter sig, och firar sin smekmånad i Japan, eftersom karln måste jobba under semestern (han är fotograf). Under en bilresa kör de på en japansk kvinna och ser sedan hennes spöke överallt. Man kan inte säga för mycket om filmen, eftersom då avslöjar man allt och det blir inte kul att se den. Att den är amerikansk kan jag avslöja iallafall. Den är inte fantastisk.

Barnhemmet - en adopterad tjej växer upp och flyttar sen med sin nya familj till det hus som var det barnhem där hon växte upp. Hon har en adopterad son med HIV. Familjen vill öppna barnhem för handikappade barn. Sonen börjar leka med osynliga kompisar, som visar sig ha bott i huset för länge sen. SE DEN. Frida och jag såg den på bio för ett par veckor sen, och nu vill inte hon se mer skräckfilm, för hon blev så jätterädd :) halva filmen spenderade hon halvt i mitt knä. Frida är så söt. :D Spansk film.


De Bortglömda - Ännu en spansk film. Denna handlar om ett syskonpar vars pappa ligger på sjukhus, hjärndöd. Men innan brorsan Pablo vill skriva under papprena så att de kan dra ut sladden till respiratorn så vill han  lära känna sin pappa, för det har han inte gjort innan. På sin väg till syskonens gamla hus hittar de en gammal dagbok som beskriver mordet på en familj. Detta ska ha hänt för 20 år sedan, på samma hotell som syskonen övernattar på. Historien börjar upprepa sig och allt blir väldigt konstigt och ganska läbbigt. Bra film! Se!


[Rec] - Sista filmtipset är ännu en spansk film! :D [Rec] är filmad av en kameraman som följer med en nyhetsreporter, som i sin tur följer med brandmän och deras arbete på en brandstation mitt i natten. Brandmännen får ett larm om en kvinna vars dörr har gått i baklås. När de kommer dit, och tar sig in i lägenheten med hjälp av en polis, blir polisen överfallen av kvinnan som är skvatt galen. Hon biter av en bit av polisens öra och kind, och han är nära att förblöda. Men polisen får inte komma ut ur huset, eftersom det har blivit avspärrat av hälsomyndigheterna. Varför säger jag inte, men filmen är helt jävla sjuk, och jag skrek högt flera gånger. Mycket bra film. Allt känns så mycket mer äkta, för det ser verkligen ut som att reportern är där. Inga spejsade effekter eller så. Ramlar kameramannen, ramlar kameran. Skitbra. SE!!!

Kommentarer
Postat av: Maria

Barnhemmet skulle jag verkligen vilja se men jag får se m jag vågar :-b



[Rec] däremot har jag faktiskt sett, sjukt bra tycker jag, och som du säger så känns det mycket mer äkta eftersom att de filmar "för hand". Skit bra!

2008-10-26 @ 08:31:46
URL: http://mariasy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0